از ناحيه افرادى بدون قصد و غرض و سوء نيت ، سوال شده است در مورد قمه زدن در روز عاشوراى حضرت سيد الشهداء اباعبد الله الحسين (صلوات الله و سلامه عليه) كه از چه جهت اين عمل جزء شعائر حسينى علیه السلام مي باشد و لذا درخواست شده ، شرح جامع به آنها داده شود كه اميد است از محضر آن مقام رفيع مرجع دينى پاسخى مرحمت شود .
در گوشه كنار شهرها ديده شده است افرادى به غير از روز عاشورا در ايام عزاى ديگر مثل : 28 ماه صفر الخير ، 21 رمضان المبارك و ... قمه مي زنند ، آيا اين عمل قمه زنى به غير از روز عاشورا مورد تأييد هست يا خير ؟
جواب حضرت آیت الله العظمی مجلسی:
بسمه تعالی
هرچه موجب تعظيم شعائر دينى گردد و از جمله تعظيم شعائر حسينى علیه السلام مطلوب بوده و رجحان شرعى دارد لكن بايد به كيفيتى صورت پذيرد كه عنوان منعى عقلاً و شرعاً بر آن منطبق نشود همچون اضرار به نفس و معرضيت آن بر هلاك و يا به نحوی كه موجب وهن مذهب و نقض غرض از تعظيم شعائر دينى گردد و در آنچه ذكر شد فرقى بين ايام عزادارى خامس آل عبا حضرت سيد الشهداء و سائر ائمه معصومين علیهم السلام نخواهد بود .

حضرت آیت الله العظمي مجلسي...
ما را در سایت حضرت آیت الله العظمي مجلسي دنبال میکنید
برچسب: سوالات درباره قمه زنی, نویسنده: بازدید: 56 تاريخ: دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت: 15:20